L-Soft utvidgar samtycket för e-postmarknadsföring

LISTSERV® Maestro 4.0, som lanseras idag, ger prenumeranter full kontroll över samtycke till personlig responsmätning


Stockholm, 25 februari, 2009 – Nyhetsbrev och e-postreklam har länge varit etablerade i Sverige. Många företag håller redan kontakt med sina kunder via e-postlistor och det finns dussintals tjänsteleverantörer i alla kvalitetsklasser. Trots detta krävs allt mer kunskap för att skicka framgångsrika e-postutskick och bedriva kampanjer som ger faktiska resultat.

– Som en utgångspunkt ska ett företag alltid basera sin masskommunikation på otvivelaktigt samtycke från varje mottagare på sin e-postlista. Tyvärr händer det inte alltid i Sverige, säger Outi Tuomaala, marknadschef på L-Soft.

L-Soft lanserar idag en ny version av sin e-postmarknadsföringsprodukt, LISTSERV® Maestro, för att underlätta arbetet med önskvärda e-postutskick. Produkten, som är tillgänglig både som en licens eller som en tjänst över webben, ger maximalt stöd för e-postmarknadsföring så att företag kan testa, genomföra, följa, analysera och förbättra sina framtida e-postutskick.

LISTSERV Maestro 4.0 utvidgar samtycket att även omfatta tillåtelsen att mäta respons. Nu kan ett företag hämta samtycke inte bara för utskicken men även för spårning av mottagarnas beteende. Det går även i en och samma utskicksgrupp att samla in personlig data för de mottagare som har gett sitt samtycke till personlig responsmätning och anonym data för resten.

Genom att ge prenumeranterna full kontroll över utskicken och uppgifterna som spåras bygger företag upp förtroende – vilket är A och O idag. Relevansen kan höjas om e-postutskicken baseras på prenumeranternas tidigare preferenser och responsdata. Till exempel, en bokhandlare kan under bokrean skicka ut information om de titlar som kundens preferenser och responsdata visar att denne är mest intresserad av, vilket ger bättre resultat än att berätta om att tusentals böcker är på rea.

Testmöjligheter av e-postutskick har förbättrats ytterligare i LISTSERV Maestro. Med så kallade A/B-split jämföringstester kan företag bygga kunskap om vilken tidpunkt, rubrikrad eller layout som fungerar bäst för utskick av kampanjer och nyhetsbrev. Sedan kan företaget mäta hur mottagare fortsätter från e-postmeddelandet till webbsidan och agerar där. Demografiska rapporteringen har förbättrats i LISTSERV Maestros mottagardatabas. Utifrån rapporter kan man definiera målgrupper för utskick efter behov. Då kan man börja arbeta aktivt med olika mottagarsegment utan att blint skicka ett och samma meddelande till hela stora mottagarlistan.

– Om kunderna får erbjudanden om sina favoritböcker i bokrean, kan bokhandlaren profilera sig bättre och höja sin försäljning av böcker. En prenumerant ger sitt samtycke när fördelarna med det är klart samt förtroendet finns för avsändaren, tillägger Tuomaala.

För mer information om e-postmarknadsföringsprogrammet LISTSERV Maestro och dess funktioner, vänligen besök:

http://www.lsoft.com/products/maestro.asp
http://www.lsoft.com/products/maestro_40.asp

Mer om L-Soft

E-postlistteknologiföretaget L-Soft grundades 1994 och specialiserar sig för program och tjänster för nyhetsbrev, diskussionslistor samt e-postmarknadsföring med samtycke. L-Softs flaggskeppsprodukt, e-postlisthanteraren LISTSERV®, utvecklad av Eric Thomas, har använts sedan 1986. Idag finns LISTSERV e-postlistor och miljontals prenumeranter världen över. År 2009 markerar 15-årsjubileet för L-Soft som har kontor i både Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:

L-Soft Sweden AB
Outi Tuomaala
E-post: pressinfo@lsoft.se
Tel: +46-8-50709911


 


LISTSERV is a registered trademark licensed to L-Soft international, Inc.
All other trademarks, both marked and unmarked, are the property of their respective owners.
See Guidelines for Proper Usage of the LISTSERV Trademark for more details.

LISTSERV HPO Special Offer
ListPlex Special Offer
Documentation & Manuals
White Papers
Request Product Information
Opt-In Laws in the United States and EU
Give Feedback